Årets første sprinthelg
- Sander Herman Haugerød
- 20. mars
- 4 min lesing
Oppdatert: 21. mars

Formel 1 er tilbake i Kina for runde 2. Det store spørsmålet er om et nytt teknisk direktiv kan stikke kjepper i hjulene for McLaren.
Kina er vertskap for runde 2 og skal for andre år på rad også arrangere årets første sprintløp.
F1 Academy skal også sesongåpne rundt Shanghai International Circuit. F1 Academy er et kvinnelig mesterskap som kjører med Formel 4-biler. Mesterskapet har som mål å få talentfulle jenter inn i motorsporten på et høyere nivå.
I år som i fjor bringer Pirelli C2, C3 og C4 som er den nest hardeste gummiblandingen. Pirelli skriver at det i fjor sommer ble det lagt et nytt dekke på banen og pitlane på Shanghai International Circuit.
Årets første sprinthelg betyr også at det kun er én trening for teamene til å bli kjent med den nye asfalten og lande på et oppsett til sprintløpet lørdag morgen.

Fjorårets løp ble vunnet i ensom majestet av Max Verstappen foran Lando Norris og Sergio Perez. Løpet fikk sin første sikkerhetsbil når Valtteri Bottas fikk motorstopp, og den andre når det ble kluss i omstarten der Stroll, Tsunoda, Ricciardo og Magnussen kolliderte.
Den store nyheten denne uken er at FIA slår ytterligere ned på de såkalte "flexivingene" som Red Bull har klaget på at spesielt McLaren og delvis Ferrari har dratt nytte av. Under helgen i Melbourne har FIA gjort ekstra målinger av avstanden mellom hovedplanet og selve DRS-flappen under belastning og endrer nå regelverket på maks avstand fra 2.0mm til 0.75mm. Fra Japans Grand Prix reduseres dette ytterligere ned til 0.5mm. Red Bull mener denne ekstra åpningen har gitt McLaren en mini-DRS.

Om endringen i regelverket kommer til å ha noen særlig betydning gjenstår å se, men direktøren i McLaren, Zak Brown, har tidligere uttalt at han "ikke tror det er en vesentlig forskjell for oss".
McLaren er også i nyhetene av en positiv årsak. Etter å ha vist et kjempebra tempo i Melbourne kunne McLaren avsløre at bilen til Lando Norris hadde en skade på gulvet mot slutten av løpet. De er ikke sikre på når skaden oppsto, men bekrefter at det var derfor det var jevnt mellom Norris og Verstappen mot slutten av løpet. Dersom dette stemmer kan McLaren sitt tempo potensielt være enda bedre denne helgen.
"Et problem vi hadde i de siste rundene av løpet med Lando var at gulvet var ganske hardt skadet, så han mistet - jeg har ikke hørt tallene ennå, men han mistet aerodynamisk ytelse, og dette betydde at han ikke kunne utnytte bilens fulle fart, så jeg tror situasjonen ble mer anspent enn den normalt ville ha vært på grunn av denne skaden på Landos bil. Under normale omstendigheter burde det ikke ha vært så vanskelig for Lando", fortalte McLaren-sjef Andrea Stella.
Ferrari er et team som vil være ivrige etter å slå tilbake. I Melbourne hadde de ikke det tempoet som både dem selv, og ekspertene, hadde sett for seg. I tillegg ble det skivebom på strategien som førte til 8. og 10. plass i mål. Hamilton hadde også mye forbedringspotensiale rundt kommunikasjonen med sin nye løpsingeniør, Riccardo Adami, men det er nok å forvente etter bare én løpshelg.
"Løpet i Melbourne gikk ikke som vi hadde håpet, men det var bare det første av en lang sesong. Vi skal fortsette å jobbe videre, og for min del skal jeg fortsette læringsprosessen. Det er fortsatt tidlig med denne bilen, og vi er mer bestemt enn noensinne på å gjøre det bra", fortalte Lewis Hamilton til ferrari.com.

Kjøringen til Kimi Antonelli var kanskje den meste imponerende innsatsen i Australia. 18-åringen startet fra 16. plass på gridden og kjørte seg opp og ble nummer 4 i sitt aller første løp.
"Melbourne var en god boost for selvtilliten. Jeg tror jeg var litt for anspent, spesielt da det var tid for kvalifisering. Nå føler jeg meg definitivt mye mer avslappet og har mye mer kontroll over situasjonen. Det er mye å lære, men jeg ser frem til denne helgen", sa Kimi Antonelli på torsdag.
Tidlig torsdag morgen kom den triste nyheten om at F1-ikonet Eddie Jordan er død, 76 år gammel. Etter hans egen førerkarriere grunnla Eddie Jordan "Jordan Grand Prix" i 1991, som nå er kjent som Aston Martin. I senere tid har han jobbet som F1-ekspert hos BBC og Channel 4. Han var også rådgiver for Adrian Newey og skal ha mye av æren for at Newey forlot Red Bull til fordel for Aston Martin. Eddie Jordan kommer trolig til å bli hedret gjennom løpshelgen i Kina.
Været i Kina ser bra ut. Det er 0% sannsynlighet for regn på fredag og lørdag, med 17% sjanse for regn på søndag. Ellers er det varmt med vind fra sør/sørvest.

Shanghai International Circuit i Kina er en 5,451km lang bane designet av Herman Tilke. Banerekorden er det fortsatt Michael Schumacher som eier i sin Ferrari F2004 med 1:32.238. Banen returnerte til kalenderen i fjor, men arrangerte løp fra 2004 til 2019 før det.
Formel 1
Trening: Fredag 04:30
Sprint Kvalifisering: Fredag 08:30
Sprintløp: Lørdag 04:00
Kvalifisering: Lørdag 08:00
Løp: Søndag 08:00
F1 Academy
Her er fører- og konstruktørmesterskapet etter første runde:
Pos. | Fører | Team | Poeng |
---|---|---|---|
1 | Lando Norris | McLaren | 25 |
2 | Max Verstappen | Red Bull | 18 |
3 | George Russell | Mercedes | 15 |
4 | Kimi Antonelli | Mercedes | 12 |
5 | Alexander Albon | Williams | 10 |
6 | Lance Stroll | Aston Martin | 8 |
7 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber | 6 |
8 | Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
9 | Oscar Piastri | McLaren | 2 |
10 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1 |
11 | Pierre Gasly | Alpine | 0 |
12 | Yuki Tsunoda | Racing Bulls | 0 |
13 | Esteban Ocon | Haas | 0 |
14 | Oliver Bearman | Haas | 0 |
15 | Liam Lawson | Red Bull | 0 |
16 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | 0 |
17 | Fernando Alonso | Aston Martin | 0 |
18 | Carlos Sainz | Williams | 0 |
19 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 0 |
20 | Jack Doohan | Alpine | 0 |
Pos. | Team | Poeng |
---|---|---|
1 | McLaren | 27 |
2 | Mercedes | 27 |
3 | Red Bull | 18 |
4 | Williams | 10 |
5 | Aston Martin | 8 |
6 | Kick Sauber | 6 |
7 | Ferrari | 0 |
8 | Alpine | 0 |
9 | Racing Bulls | 0 |
10 | Haas | 0 |
Comments