top of page

Dobbelt McLaren i Shanghai

  • Sander Herman Haugerød
  • 23. mars
  • 4 min lesing
Foto: Pirelli
Foto: Pirelli

Oscar Piastri og Lando Norris ble henholdsvis P1 og P2 i Kina, men det ble spennende til slutt etter et kritisk bremseproblem for sistnevnte. Russell jaget etter Norris mot slutten, men måtte ta til takke med den laveste podiumplassen.


Oscar Piastri ble tvunget til å forsvare innsiden inn i sving 1 mot George Russell. Dette ga Lando Norris utsiden og andreplassen etter den første runden. Leclerc skadet frontvingen sin på bakenden av Ferrari-bilen til Hamilton og mistet som et resultat 30 downforce poeng.


Likevel var monegasken raskere enn Hamilton, og briten foran fikk til slutt en teamordre om å slippe Leclerc forbi seg. Det viste seg å være en riktig beslutning da Leclerc raskt kjørte i fra med et par sekunder. Etter løpet fikk Leclerc spørsmål angående forholdet hans til den nye lagkameraten, Lewis Hamilton:

"Vi har et godt forhold, og slik vil det fortsette å være. Jeg har selvsagt stor respekt for ham, med alt han har oppnådd, og jeg føler at han også har stor respekt for meg. Det er flott, vi er allerede ganske nære i tempo, han er supersterk og han kommer seg fort inn i laget. Jeg er sikker på at vi kommer til å ha mange flere kamper, men det kommer til å gå bra," sa Leclerc som ble P5 i mål.

Det var forventet en 2-stopper, men et skydekke kom inn og kjølte ned asfalten nok til at 1-stopperen var den beste strategien. Hamilton ble fort tatt innpå av Verstappen med rundt 20 runder igjen og gamblet på at det ville lønne seg med et nytt pitstop. Hamilton klarte ikke å tjene noen posisjoner på gamblingen, men var kun 2 sekunder bak lagkameraten i mål.


Mot slutten av løpet pushet Norris på for å prøve å ta igjen Oscar Piastri. Med rundt 10 runder igjen av løpet begynte briten å klage på en lang bremsepedal, og den ble bare lengre og lengre. Hans løpsingeniør, Will Joseph, ga beskjed om å begrense maks bremsetrykk betydelig. Lando Norris ga fortsatt alt han hadde etter timingen å bedømme, men problemet ble kritisk med et par runder igjen. George Russell tok inn 7 sekunder på de siste to rundene, men Norris ble reddet av målflagget.

"Bremsepedalen var mitt verste mareritt, jeg tapte 2, 3, 4 sekunder de to siste rundene. Det var skummelt, men vi kom oss til mål", fortalte Norris etter målgang.

"Det har vært en utrolig helg, bilen har vært helt fantastisk. I dag var det overraskende hvordan dekkene oppførte seg. Dette føles som det jeg fortjente fra forrige uke. Jeg er veldig, veldig fornøyd. Det harde dekket var mye bedre enn alle forventet, så å gå helt til slutten var litt av en overraskelse, men det var en gledelig overraskelse", fortalte løpsvinner Oscar Piastri.

Max Verstappen gjorde det beste han kunne ut av den 4. raskeste bilen og sikret P4 i løpet etter at han passerte Charles Leclerc med noen få runder igjen.


Hans lagkamerat Liam Lawson startet fra pitlane og Red Bull håpet at han skulle kunne finne litt fart i sin RB21. Det gjorde han ikke og ble til slutt P15. Etter løpet melder Autosport at Lawson kan miste plassen sin til Tsunoda allerede fra det neste løpet på Suzuka. På spørsmål om hva han trenger å forbedre på lørdag, svarte Lawson: "Det er bare tid. Dessverre har jeg ikke tid". Da Autosport så spurte Red Bull-rådgiver Helmut Marko om utsagnet, var svaret hans: "Han har rett."

Autosport understreker videre at ingen beslutning er tatt, men at det skal drøftes etter løpet i Kina.


I kampen for "best of the rest" gjorde begge Haas-førerne et godt løp og slo tilbake etter skuffelsen i Australia. Ocon ble P7 og Bearman kjempet hardt for den siste poengplassen.

Foto: Haas F1 Team
Foto: Haas F1 Team

Teamsjef i Haas, Ayao Komatsu, var godt fornøyd etter dagens poengfangst:

"Det er en fantastisk reaksjon fra hele teamet. Det var ikke noe vi forventet etter testene i Bahrain. Jeg er så fornøyd med måten vi har jobbet på siden det sjokket for å komme hit. Det kommer ikke til å være slik på alle baner, jeg lurer ikke meg selv til å si at vi har løst problemet. Det har vi ikke, så hver bane vi drar til kommer vi fortsatt til å ha et stort problem, men når vi kan kjøre bilen på en måte vi ønsker takket være banens egenskaper, er det dette vi kan få til. Det er utrolig", sa teamsjefen i Haas etter løpet.

Slik endte løpet:

  1. Oscar Piastri

  2. Lando Norris +9.748

  3. George Russell +11.097

  4. Max Verstappen +16.656

  5. Charles Leclerc +23.211

  6. Lewis Hamilton +25.381

  7. Esteban Ocon +49.969

  8. Kimi Antonelli +53.748

  9. Alex Albon +56.321

  10. Oliver Bearman +61.303

  11. Pierre Gasly +67.195

  12. Lance Stroll +70.204

  13. Carlos Sainz +76.387

  14. Isack Hadjar +78.875

  15. Liam Lawson +81.147

  16. Jack Doohan +88.401

  17. Gabriel Bortoleto +1 Lap

  18. Nico Hülkenberg +1 Lap

  19. Yuki Tsunoda +1 Lap

  20. Fernando Alonso DNF



Nå får teamene 1 uke med fri før det om 14 dager er klart for Japans Grand Prix på Suzuka!

Comments


FORMELBLOGGEN_std_darkbg.png

Følg Formelbloggen.no på sosiale medier

  • Facebook
  • X
  • Threads
  • bluesky-blue-round-circle-logo-24461

2025 © Formelbloggen | Personvernerklæring

This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula 1 companies. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

bottom of page