Dette mener Newey gikk galt i Red Bull
- Sander Herman Haugerød
- 4. feb.
- 2 min lesing
Oppdatert: 5. feb.

Den genierklærte britiske ingeniøren Adrian Newey går inn i sin tid som ledende teknisk sjef i Lawrence Strolls Aston Martin 1. mars og har i en podcast snakket med tyske Auto Motor und Sport om hva som gikk galt for Red Bull i 2024.
Red Bulls RB20 var dominerende ut fra startblokkene i 2024 og Max Verstappen vant 7 av de 10 første løpene. Det så ut til å bli nok en sesong der Red Bull kom til å vinne konstruktørmesterskapet lenge før slutt, men slik ble det ikke. Bilen ble stadig dårligere, eller rettere sagt, konkurrentene ble stadig raskere. Den overlegne nederlenderen satt plutselig ikke lenger i den raskeste bilen - langt ifra faktisk. Fra juli og frem til sesongslutt var både McLaren, Ferrari og til tider Mercedes klart raskere enn Red Bull. Selv om Max Verstappen sikret førermesterskapet med grei margin takket være en god start, og maksimering av resultat med dårligere bil på høsten, så endte Red Bull kun på tredjeplass i konstruktørmesterskapet.
Adrian Newey ble av Auto Motor und Sport spurt hvorfor dominansen svunnet ut i den tredje beste bilen på slutten av sesongen.
Det er klart at en del av det var McLaren spesielt og Ferrari som utviklet bilene sine og gjorde en veldig god jobb med å utvikle bilene sine. Jeg tror Red Bull, fra det jeg kunne se, bilen var - allerede '24-bilen og gjennom de aller siste stadiene av '23 også, vil jeg si - begynte å bli vanskeligere å kjøre. Og selvfølgelig kunne Max håndtere det, det passet ham ikke, men han kunne håndtere det, sier Adrian Newey.
Newey forteller videre at han hadde begynt å se varsellampene lyse, men at andre i Red Bull-organisasjonen ikke virket å være særlig bekymret.
Ut fra det jeg kan se fra utsiden - men jeg vet ikke - gutta i Red Bull, dette er ingen kritikk, men jeg tror at de kanskje på grunn av mangel på erfaring fortsatte i samme retning, og problemet ble mer og mer akutt til det punktet at selv Max syntes det var vanskelig å kjøre. Oppsett kan til en viss grad maskere problemer, men problemet er der fortsatt. For meg handler oppsett mer om å optimalisere bilens egenskaper, og selvfølgelig til en viss grad også føreren, men jeg tror det er overdrevet. Jeg tror det hovedsakelig handler om å utfylle bilens egenskaper, og så er det selvsagt en viss variasjon fra bane til bane, avhengig av banens karakteristikker.
Comments